İş Hukuku Davaları Nelerdir?

İş davaları nelerdir ?

1) İşçi Alacaklarından Doğan Davalar
İşçinin kimi zaman iş akdi devamı süresinde kimi zaman iş akdi neticesinde hak kazandığı alacaklarını işverenden alamamasından kaynaklanan davalardır.

İşçi alacakları;
-Ücret Alacağı, fazla çalışma ücreti, bayram/genel tatil ücreti, kıdem tazminatı, ihbar tazminatı Yol parası, Eğitim yardımı, Yemek parası, prim ikramiye, hafta tatil ücreti, asgari geçim indirimi, kötü niyet tazminatı, sendikal tazminat, haksız fesih tazminatı, ölüm tazminatı, işe almama tazminatı, işe iade sonrası boşta geçen süre ücreti, iş arama izni ücreti, manevi tazminat, cezai şart alacağı, gece vardiyası zammı vb. Alacaklardır.

İlgili davalar teknik davalar olup, belirli sürelere tabidir. İşçi alacaklarını işvereninden alamayan işçi için zaman aşımı süresi 5 senedir.

(Yeni iş kanunu uyarınca arabuluculuk şartına tabidir, hukuk büromuz arabuluculuk görüşmelerinde işçilere hukuk danışmanlığı sağlamaktadır.)

2) Hizmet Akdinin Tespiti Davası
İşçinin sigortasının işveren tarafından yapılmamış olması ya da işçinin daha yüksek bir ücret almasına rağmen düşük sigorta gösterilmesi halinde sigortalılığın tespiti hakkında açılan dava türüdür.

İlgili dava teknik bir dava olup, işçinin sigortalı çalışıldığına dair deliler mahkemeye titizlikle sunulmalıdır. Dava açılırken SGK davaya ihbar edilmelidir.

(Yeni iş kanunu uyarınca arabuluculuk şartına tabi değildir.)

3) İşe İade Davası
Sebepsiz ya da haksız sebeplerle işten çıkartılan işçinin aynı ya da eşit pozisyon olmak üzere aynı işveren nezdinde tekrar işe başlaması için açtığı davadır.

İş davası koşulları;
İşçinin iş sözleşmesinin belirli süreli olmaması
İşçinin söz konusu iş yerinde 6 aylık kıdeminin bulunması
İşverenin işyerinde 30 ya da daha fazla işçinin çalışıyor olması
İşe iade davalarında hak düşürücü süre, iş sözleşmesinin feshinin tebliğinden itibaren 1 aydır.

4) İş Kazası Tazminat Davası
Bir işverenin işletmesinde iş ilişkisi nedeniyle çalıştırdığı işçinin yaralanması ve vefatı halinde, kendine ya da yakınlarına açılan maddi ve manevi tazminat davası türüdür.

İş kazası tazminat davalarında genel yetkili mahkeme; işverenin davanın açıldığı tarihteki yerleşim yeri mahkemesidir. İş kazasının ya da zararın meydana geldiği yerde bulunan iş mahkemesi de iş kazalarında yetkili mahkemedir.

İş kazası sebebiyle açılacak tazminat davası açma süresi, kazanın meydana geldiği tarihten itibaren 10 senedir.

Antalya İş Hukuku Avukatı Alperen Erol