İş Hukuku Davalarında Tazminatlar

1) Kıdem Tazminatı
İşçinin istifası dışında işveren tarafından çıkartılması durumunda işçiye İş kanunu uyarınca ödenecek olan tazminat türüdür. Kendi istek ve arzusuyla çıkan işçi kıdem tazminata hak kazanamaz. Kıdem tazminatı brüt ücret üzerinden hesaplanmakta olup net üzerinden hesaplanmaz. İşçinin kıdem tazminatına hak kazanabilmesi için 1 seneden fazla çalışmış olması gerekiyor.

2) Fazla mesai, Yıllık İzin Ücretleri, Bayram ve Hafta Tatili Ücretleri Tazminatı
İş kanuna göre bir işçi haftalık 45 saatten fazla, ayrıca hafta tatilleri ve bayramlarda çalıştırılmaması gerekiyor. Çalıştığı taktirde bordosunda bu ücretin ekstra olarak yatırılması gerekiyor. Bu ücretler iş kanuna göre en geç bir ay içinde yatırılması gerekiyor. Fazla mesai, senelik izin, bayram hafta tatili ücretleri yatırılmayan işçi iş protokolüni haklı sebeple fesih edebilecektir. Bu ücretlerini alamayan işçiler açacakları tazminat davasında hakedişlerini alabilmektedir.

3) İhbar Tazminatı
Süresiz iş sözleşmelerinde İş kanunu madde 13’te ki esaslara aykırı olarak iş protokolü sonlanan veya işi terk eden işçinin daha önce bildirmediği için ödeyeceği tazminat tutarıdır. Burada dikkat edilirse bu madde hem işveren için hem işçi için tanınmaktadır. İhbar tazminatı işçinin çalışma süresine bağlı şekilde iş kanuna göre hesaplanmaktadır.

4) Kötüniyet Tazminatı
İşverenin fesih hakkını kötüye kullanması sonucu işçi lehine hak kazanılan tazminat türüdür. Bu duruma örneğin söz gelimi işyerine ait bir davada işçinin tanık olmamasından dolayı protokolünin fesih edilmesini gösterebiliriz.

5) İşgücü Kaybı Tazminatı
İşgücü kaybı tazminatı bir işyerinde meydana gelen kaza sonucu işçinin kalıcı maluliyete uğramasından kaynaklanan tazminattır. İşçi iş yerinde sakat kalması ya da kalıcı faydalanması durumunda, evvela Sosyal Güvenlik Kurumuna ve bulunduğu il de ki savcılığa bildirimde bulunması gerekiyor. Bildirimde bulunduktan sonra kalıcı maluliyetinin tespiti için bir süre beklemesi, bu süre geçtikten sonra ise kalıcı maluliyetini gösterir heyet raporu alarak dava açması gerekiyor.

6) Destekten Yoksun Kalma Tazminatı
Bir işyerinde meydana gelen kaza sonucu hayatını kaybeden işçinin eşi, çocukları ve annesiyle babasının aldığı tazminat türüdür. Burada işçi artık öldüğünden kaynaklı ailesi desteğinden yoksun kalmış sayılmaktadır. Destekten yoksun kalma tazminatı alabilmek için aradaki desteğin kanıtlanması gerekmemektedir. Destekten yoksun kalma tazminatıda alanında uzman bilirkişiler tarafından hesaplanmaktadır.